Generalforsamling
Odsherreds Turistforenings ordinære generalforsamling 2026
Tirsdag den 21. april 2026 kl. 19.30
på Hotel HøjbySø, Ellingebjergvej 1, 4573 Højby
DAGSORDEN MED BESLUTNINGER
Valg af dirigent
Jens Hørup
Bestyrelsens beretning
Generel orientering om aktiviteter mv. i 2025.
Vores forening står på to ben. Det ene ben er den traditionelle turistforening, der retter sig mod det faktum, at Odsherred er et turistområde med alle de fordele og ulemper, det medfører. Det andet ben er Klub Odsherred, der tilbyder vores medlemmer oplevelser lidt ud over det sædvanlige.
Vores aktiviteter i 2025 har først og fremmest omhandlet det andet ben, nemlig at tilvejebringe et antal oplevelser for vores medlemmer. Vi har i 2025 tilbudt 14 gode oplevelser. 2 blev aflyst på grund af, at for få medlemmer havde tilmeldt sig, men 12 blev gennemført med i alt 192 deltagere. I forhold til vores medlemstal på 166 må det siges at være tilfredsstillende – selv om nogle af deltagerne selvfølgelig er gengangere i de enkelte oplevelser.
Når vi taler om medlemmer, så har vi desværre også i 2025 oplevet en tilbagegang i antallet. Vi havde håbet på samme antal som i 2024, nemlig 178, men det blev altså kun 166 – eller en tilbagegang på 12 medlemmer, hvilket er et tab på knapt 7%.
Det er vores opfattelse, at det er en generel tendens i foreningslivet, at medlemstallet er vigende. Desværre.
Vi gør en del for at hverve nye medlemmer.
I 2025 har vi således været repræsenteret på Folkemødet, på sommermarked i Rørvig og på høstmarked i Asnæs. Det har resulteret i nye medlemmer, men ikke nok til at opveje den naturlige afgang, der sker, når f.eks. fritidshusejere afhænder deres sommerhuse. Ja, vi har mange fritidshusejere som medlemmer.
Når vi kommer til dagsordenspunktet for regnskab, så kan vi se, at vi har indkøbt bannere og flag for knapt 5.000 kr. for at gøre os synlige, når vi er ude for at hverve medlemmer. Så vi ligger altså ikke på den lade side – men det er op ad bakke.
Vi har også i 2025 rettet opmærksomheden på det første ben, nemlig det traditionelle turistforeningsarbejde. I den forbindelse optræder vi som en slags græsrodsbevægelse, da det professionelle turistfremmearbejde jo ligger hos VisitOdsherred.
Vi har undersøgt, om vores medlemmer overhovedet har en interesse i det område, idet vi har gennemført en spørgeskemaundersøgelse. Vi udsendte et spørgeskema til de ca. 500 modtagere af vores nyhedsbrev. Responsen var tilfredsstillende, idet vi modtog 88 besvarelser – altså en svarprocent på knapt 18%. En stor tak til de medlemmer, der tog sig tid til at svare.
Besvarelserne viste, at vores medlemmer alt overvejende kun interesserer sig for Klub Odsherred aktiviteterne – altså oplevelser.
Det har vi taget ad notam og tilrettet vores målsætning. Den kan man i øvrigt læse på hjemmesiden.
Men det fik også en intern konsekvens, idet vores formand Annette har trukket sig, da hendes fokus netop retter sig mod de turistpolitiske emner – og det er fair nok. Det er derfor beretningen aflægges af næstformanden. Tak til Annette for indsatsen.
Vi har også uddelt turistprisen i 2025. Den gik til Vejrhøj Vingård, som vi senere i 2026 skal besøge. De modtog prisen med stor glæde.
På det administrative område er der også sket en væsentlig ændring, idet vi har etableret en ny hjemmeside i slutningen af 2025, men det vender vi tilbage til i beretningen for 2026.
Til slut vil jeg retten en stor tak til mine kolleger i bestyrelsen for indsatsen i 2025.
Regnskab 2025
Fremlæggelse af det reviderede regnskab.
Regnskabet blev godkendt.
Budget 2026 mv.
Fremlæggelse af budget 2026 og fastsættelse af kontingent for 2027.
Budgettet blev godkendt og kontingentet for 2027 fastsat uforandret til kr. 225 pr. medlem.
Indkomne forslag
Der var ikke indkommet forslag.
Valg af bestyrelsesmedlemmer
Der skal vælge 4 bestyrelsesmedlemmer.
Stig Løcke, Søren Mortensen og Jørgen Stoltz blev genvalgt.
Suppleant Gert Andersen blev valgt som nyt medlem
Valg af 2 suppleanter
Lisbeth Krog Damm blev valgt som første suppleant
Ilse Holst blev genvalgt som anden suppleant.
Valg af revisor
Jens Hørup
Valg af revisorsuppleant
Posten er p.t. vakant.
Eventuelt
Det blev nævnt, at foreningen måske skulle optage nye indsatsområder, som f.eks. naturfremme og naturpleje.
I bestræbelserne på mere synlighed blev en forstærket indsats på sociale medier foreslået, ligesom det blev fremhævet, at en større indsats for at blive omtalt i medierne blev foreslået. Ikke blot i lokale medier, men også de landsdækkende. Som eksempel blev fremhævet, at uddelingen af turistprisen – med den bagvedliggende historie – måske kunne kunne interessere f.eks Politiken.
Endelig blev det understreget, at udsendelse af beretning og regnskab i god tid før generalforsamlingen var ønskeligt.
